,

Ik stoor me aan een medewerker. Hoe kan ik het loslaten?

Als jij hem ziet komen moet je al zuchten. Nog voordat de vergadering begint weet jij al wat voor onzinnigs ze gaat zeggen. Jouw collega DOET wel aardig maar jij VOELT gewoon dat er iets niet klopt. Je storen aan anderen kost energie. Energie die je beter aan andere taken kunt besteden. Maar, hoe doe je dat?

 

Oordelen is vermoeiend

Je storen aan anderen komt omdat je oordeelt. Je ziet iets en vindt daar iets van. Iemand zegt iets en jij geeft daar op jouw manier betekenis aan. Ergens iets van vinden kost energie. Zeker als jij er een negatieve invulling aan geeft. Ga eens na hoe vaak je ergens iets van vindt. Hoe zou het zijn als jij jouw mening zou beperken?

 

Jouw waarheid kán anders

Jouw mening, jouw oordeel, is subjectief. Het is jouw invulling van de realiteit. De manier waarop jij deze realiteit ziet is aangeleerd. Het is jouw bril waardoor je de wereld bekijkt. Dat betekent dat het dus niet de waarheid is. Het is jouw waarheid. Het is waardevol om je te beseffen dat je dus ook anders zou kunnen oordelen. Of misschien niet oordelen…

 

Hoe zou het zijn om niet te oordelen…?

 

Gewaar worden

Niet oordelen lijkt lastig. Je hebt immers geleerd om ergens wat van te vinden. Of misschien wel om OVERAL wat van te vinden. Echter, het is heel verlichtend als je leert WAARNEMEN. Als je leert enkel te benoemen en vast te stellen wat je ziet en meemaakt. Je wordt je gewaar van je omgeving maar geeft er geen mening over. Probeer het maar eens. Het stelt je in staat om anders te handelen. Het kost je in elk geval minder energie. Die kun je in de leuke en zinvolle dingen steken.

 

Conclusie en praktische waarde

Veel energie gaat verloren doordat jij je omgeving waarneemt vanuit oordelen. Dat is zonde want, zo kom je energie te kort voor de dingen die van waarde zijn in je werk. Neem je medewerker of collega’s eens gewoon waar. Benoem wat je ziet en wat het met je doet. Dat scheelt een hoop chagrijn.

 

 

De link met PRCHT

PRCHT helpt je om je energie beter te managen. Niet door timemanagement toe te passen maar door je bewust te worden van waar je energie naartoe gaat:

  • Je merkt dat je meer invloed op je leven hebt
  • Je houdt energie over
  • Je bent flexibeler en creatiever

Het is echt zonde om energie te laten weglekken door je te storen aan die ene medewerker. Dat gaat misschien vanzelf maar echt, je kunt het trainen om minder overal wat van te vinden.

Wil je weten wat PRCHT voor jou en/of jouw medewerkers kan betekenen? Klik dan HIER.

Afbeelding: Pixabay

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.