,

Hoe voorkom je een arbeidsconflict?

Het is zo ver, jouw medewerker heeft zich ziek gemeld. Je zag het al langer aankomen. Je baalt er van, dit gaat je een hoop tijd kosten. En toch, er is een manier waarop je dit had kunnen voorkomen. En dan heb ik het niet over dossieropbouw of andere formaliteiten.

 

Komt niet uit de lucht

Een ziekmelding vanwege een arbeidsconflict is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Deze actie is vaak het resultaat van een lange periode van gebeurtenissen die zijn gaan stapelen. Dat betekent dus ook dat je in een eerder stadium had kunnen ingrijpen. Niet door de teugels aan te trekken maar juist door in de relatie te investeren.

 

Het ongemak uit de weg

In conflictsituaties hebben we vaak de neiging om het over praktische zaken te hebben. Terwijl de pijn zich op het mentale vlak bevindt. Dat geldt voor alle betrokkenen. Onbewust houden we ons met de praktische kant bezig omdat we de mentale “pijn” of het ongemak uit de weg willen gaan. Nogmaals, we doen dat onbewust. Elke keer dat we de mentale en persoonlijke betekenis van ervaringen onberoerd laten, vullen we beetje bij beetje een emmer die vroeg of laat over loopt.

 

Elke keer dat we het ongemak uit de weg gaan, vullen we beetje bij beetje de emmer…

 

Checken is alles

Een ogenschijnlijk kleine en onbenullige situatie kan de aanleiding zijn om een emmer te doen overlopen. Het is waardevol om je te realiseren dat die emmer zich soms al jaren aan het vullen is. Misschien voelt een medewerker zich niet serieus genomen, niet gehoord of niet gewaardeerd. Dat hoeft niet eens je bedoeling te zijn geweest maar als je het niet checkt, weet je het niet. Zeker als jouw medewerker niet goed voor zichzelf zorgt en dit soort ontevredenheden niet meldt.

Wees kwetsbaar

Zorg dus dat je investeert in de relatie met jouw medewerkers. En echt investeren betekent echt oprecht interesse tonen, proberen de ander te begrijpen en de kwetsbaarheid op te zoeken. Daarin speel jij zelf een belangrijke rol. Door te investeren in een relatie en op tijd ingrijpen als die relatie niet gezond is, kan in veel gevallen arbeidsconflicten voorkomen.

 

Conclusie en praktische waarde

Een arbeidsconflict is vaak het zichtbare resultaat van een onzichtbaar ongezonde relatie. Door in de relaties met je medewerkers te investeren voorkom je dus een hoop ellende. Een dreigend conflict kun je niet afwenden met praktische maatregelen. Er moet eens een eerlijk en open gesprek gevoerd worden.

 

 

De link met PRCHT

PRCHT helpt je om je relatie met anderen beter te begrijpen en effectief te beïnvloeden. Op die manier:

  • Communiceer je beter.
  • Krijg je beter contact met jezelf en anderen.
  • Houd je energie over om datgene te doen wat je moet doen.

Door meer aandacht te hebben voor de relatie die je hebt met je medewerkers voorkom je situaties die écht veel energie kosten. Het is dus aan de voorkant investeren en tijd vrijmaken zodat je verder je handen vrij hebt.

Wil je weten wat PRCHT voor jou en/of jouw medewerkers kan betekenen? Klik dan HIER.

Afbeelding: Pixabay

1 antwoord
  1. Sarah
    Sarah zegt:

    Dit heb ik ook ooit meegemaakt. Het was iets onbenulligs. Een collega maakte een grapje over het gedrag van een andere collega. Die laatste ontplofte opeens! Blijkbaar had de ander al vaker zulke grapjes gemaakt en hij kon ze niet waarderen. Dit had hij nooit laten blijken, maar mijns inziens is het gewoon beter nooit domme grapjes te maken op werk, ook niet als ze onschuldig zijn.

Reacties zijn gesloten.